Lietuvos kariuomenė
 
Grįžti į pradinįSvetainės medis English Neįgaliesiems

 

 

linkas ministerija 

Laukimas

 

Kaip prieš misiją, taip ir misijos metu ar jai pasibaigus, gali kilti įvairių jausmų:

 

Normali (įprasta) reakcija:

  • Padidėjęs aktyvumas, stiprus poreikis veikti.
  • Neramus miegas, apetito praradimas.
  • Susikoncentravimo sunkumai.
  • Džiaugsmo, susijaudinimo, susirūpinimo, neramumo, nekantrumo jausmai.
  • Kaltės jausmas dėl tikro ar tariamo neatidumo.

 

Bendro pobūdžio patarimai:

  • Pasidalykite savo lūkesčiais, jausmais, susirūpinimu lygiai taip pat, kaip ir džiaugsmu.
  • Išsakykite savo lūkesčius ir partnerio ilgesį jums artimiausiems asmenims.
  • Užtikrinkite savo partneriui/partnerei meilę ir artumą.
  • Įtraukite vaikus į pasirengimą sutikimo šventei. Surenkite mažą šventę.
  • Planuokite „medaus mėnesį". „Pripratimas vienas prie kito iš naujo" yra paprastai kur kas sunkesnis, nei visi su tuo susijusieji mano ar tikisi.
  • Skirkite laiko ir savo vaikams, tačiau nevarginkite jų perdėtu lipšnumu ir nepersistenkite dovanodami dovanas!
  • Nevartokite raminamųjų vaistų ar daug alkoholio. Abi šios priemonės suteiks tik trumpalaikį ir tariamą atsipalaidavimą. Nuo piktnaudžiavimo iki priklausomybės tik pora žingsnių. Atsisakyti vaistų ar sumažinti alkoholio kiekį yra dar sunkiau.

 

Iš misijos grįžtančiam partneriui:

  • Būdamas vienas aktyviai ruoškitės sugrįžimui.
  • Savo partneriui, šeimai ar artimiesiems praneškite tik oficialiai pateiktus duomenis ar patvirtintą informaciją apie savo sugrįžimą (datą, laiką, vietą)! Jokiu būdu nesugrįžkite iš anksto apie tai nepranešęs! Susitikimo džiaugsmas labai greitai visiems gali tapti siaubu, jei pvz.: butas dar nesutvarkytas, maistas nepagamintas, dar nebaigta rengtis „sutikimo vakarėliui"...

 

Namuose likusiam partneriui:

  • Ignoruokite gandus ir pasistenkite kantriai laukti oficialios informacijos apie jūsų partnerio sugrįžimo datą, laiką bei vietą.
  • Dalyvaukite sugrįžimo organizavimo instruktažuose, seminaruose, kuriuos rengia karo psichologai ir/arba karinė vadovybė ir/arba jūsų partnerio dalinys.
  • Pagalvokite apie tai, kad ir jūsų vaikai dėl sugrįžimo jaučia prieštaringus jausmus. Įtraukite vaikus į šį įvykį jų amžių atitinkančiu būdu.

 

Santykių atnaujinimas

 

Normali (įprasta) reakcija:

  • Sunkumas atstatant emocinį ir fizinį intymumą.
  • Jausmų svyravimai: susijaudinimas, prislėgtumas, nusivylimas, susirūpinimas, susikaustymas ir frustracija.
  • Baimė prarasti veikimo laisvę.
  • Nuostaba/sumišimas dėl partnerio pokyčių.

 

Bendro pobūdžio patarimai:

  • Kalbėkitės kuo atviriau, sąžiningai ir atsargiai - priimkite savo jausmus, kaip normalų reiškinį, o ne grėsmę santykiams.
  • Nusiteikite panagrinėti tarpusavio pareigas ir atsakomybę - galbūt galima kai kuo pasidalinti iš naujo.
  • Atpažinkite ir pritarkite asmeniniams pokyčiams, kuriuos kiekvienas patyrė per išsiskyrimo laikotarpį.
  • Suaktyvinkite draugiškus santykius/socialinius ryšius privačiame gyvenime ir toliau dalyvaukite karinio vieneto renginiuose.
  • Ieškokite profesionalaus patarimo (dvasininko, socialinio darbuotojo, gydytojo, psichologo), jei esate susirūpinęs arba nesusitvarkote su savo jausmais.
  • Vėl imkitės savo senos veiklos.
  • Abu partneriai patyrė įvairių pokyčių, tapo brandesni ir galbūt savarankiškesni. Kalbėkitės apie šiuos pokyčius ir priimkite juos kaip iššūkį naujos partnerystės kokybės dėlei; kitu atveju tikėkitės konfliktų.

 

Grįžtančiam partneriui/vienam iš tėvų:

  • Atnaujinkite/atgaivinkite santykius su savo vaikais. Būkite dėmesingi, atidžiai išklausykite, žaiskite, kartu patirkite naujų įspūdžių, išgyvenimų.
  • Elkitės atsargiai ir įsijauskite į savo „senąjį vaidmenį" šeimoje! - Pagalvokite apie tai, kad jūsų šeima/ jūsų partneris priprato, kad jūsų nėra, ir jam reikia laiko, kad vėl priprastų prie jūsų nuolatinio buvimo.
  • Išklausinėkite savo partnerį apie įpročius (kada valgoma, miego metas), kurie išliko ar naujai atsirado. Bendrų įpročių laikymasis gali grįžus iš misijos sumažinti streso veiksnius.
  • Nusiteikite, kad jūsų partneris jums pavydi jūsų kelionių/naujos patirties, be to, jis jums gali priekaištauti, kad jūs šeimoje nesuvokiate savo atsakomybės.
  • Palaukite, kol vėl suartėsite su savo partneriu; kai kurioms poroms reikia laiko, kad atstatytų įprastą intymumą, galėtų vėl turėti seksualinių santykių. Nepriimkite to, kaip partnerio meilės jausmų atšalimo, jei jis - galbūt skirtingai nei jūs - tam dar nėra pasirengęs.
  • Pagalvokite apie tai, kad jūsų šeimai/jūsų partneriui neteko pažinti svetimos kultūros.
  • Padėkokite savo šeimai ir savo vaikams už jų meilę, dėmesį ir paramą misijos metu.
  • Dalyvaukite siūlomame pakartotinės integracijos seminare. Pasidomėkite, galbūt to pageidautų ir jūsų partneris. Išsiaiškinkite, ar jūsų dalinys, karinis vienetas tai gali leisti!

 

Namuose likusiam partneriui/vienam iš tėvų:

  • Pasidomėkite partnerio kariniame vienete apie sutikimo renginius jums ir jūsų šeimai.
  • Nusiteikite, kad jūsų partneris po sugrįžimo tam tikrus dalykus vertins kitaip, po to, kai tam tikrą laiką praleido kitoje kultūrinėje aplinkoje. Įpročiai ir požiūriai, kurie prieš misiją buvo įprasti ir normalūs, gali būti pasikeitę. Jo/jos anksčiau buvusi tolerancija gali būti prarasta.
  • Patirtis misijos metu jūsų partnerį gali padaryti atsargesnį ir santūresnį, sugrįžus iš misijos kurį laiką tai išlieka. Negalvokite, kad „jis pamišo", nes taip nėra.
  • Tikėkitės truputį sudėtingesnių ar įtemptesnių santykių tarp jūsų ir partnerio. Nusiteikite tam, jog reikia laiko, kad su savo partneriu kiekvienu požiūriu vėl suartėtumėte.
  • Vėl džiaukitės, bendrai suvokdami tėvų vaidmenį. Tačiau leiskite savo partneriui patirti ir pajusti, koks bejėgis ir nuliūdęs gali jaustis vienas augindamas vaikus.
  • Nebūkite pavydus, jeigu galbūt jūsų partneris dažnai ir/arba ilgai kalbės telefonu ar susitikinės su tarnybos draugais, kurie taip pat dalyvavo misijoje.
  • Dalyvaukite - jei siūloma - pakartotinės integracijos seminare.

 

 

Skaityti kitą skyrių: Integracija

 

 

Šis straipsnis parengtas pagal atmintinę Misijai pasibaigus: Tik jokio streso!


Vertimas iš vokiečių kalbos:
Stressbewältigung. III. Nach dem Einsatz. Nur kein Rückkehrstress!. Heft 3. Bundesministerium der  Verteidigung, Führungsstab der Streitkräfte I 4, Postfach 13 28, 53003 Bonn, 2002.

 

 

 
 

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
Informacija atnaujinta 2018-01-23
Sprendimas: Fresh Media